Pääkirjoitus: Tukea jokaiseen kouluun 

Elokuun alussa astui voimaan esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen uudistus, jonka keskeisenä lähtökohtana on ollut siirtää tuen painopistettä varhaiseen ja oikea-aikaiseen tukemiseen sekä yhtenäistää ja selventää tuen muotoja valtakunnallisesti.

Yksi merkittävimmistä muutoksista on, että uusi laki velvoittaa opetuksenjärjestäjiä jatkossa huolehtimaan oppimisen edellytyksiä tukevista opetusjärjestelyistä sekä järjestää ryhmämuotoista tukea ihan jokaiseen kouluun ja ihan jokaiseen ryhmään. Oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyiden tulee tästä syksystä eteenpäin olla osa koko koulun toimintakulttuuria ja näin ollen myös esteettömyys ja saavutettavuus on oltava entistä vahvemmin huomioituna koulun toiminnassa ja opetusjärjestelyissä.  

Kuulovammaisen oppilaan kohdalla oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt voivat käytännössä tarkoittaa esimerkiksi kuunteluolosuhteiden huomioimista erilaisissa opetustilanteissa sekä visuaalisen tuen ja toiminnallisuuden hyödyntämistä oppimisen tukena. Tämän lisäksi kaiken opetuksen tulisi olla kielitietoista ja opetuksessa tulisi mahdollisuuksien mukaan huomioida lapsen tai nuoren kaksi- tai monikielisyys. Kielitietoinen toimintakulttuuri on parhaimmillaan ymmärrystä kaikkien kielten merkityksestä yksilön oppimisessa ja työskentelyssä sekä edelleen laajemmin niiden merkityksestä identiteetin muodostumisessa. Se on myös ymmärrystä kielten tasa-arvoisuudesta ja sen osoittamisesta päivittäin. Kaksi- tai monikielisyys on aina yksilöllinen ominaisuus, johon pääsee käsiksi vain avaamalla ovet kaikille kielille. Monikielisten lasten ja nuorten kyky käyttää useampia kieliä jopa samanaikaisesti on parhaimmillaan vahvuus, jota tulisi hyödyntää aktiivisesti kaikessa, myös oppimisessa. 

Yksi uudistuksen tärkeä tavoite on vahvistaa lasten oikeutta saada tukea omassa ryhmässään, mikä taas toteutuessaan tukee inklusiivista toimintakulttuuria ja edistää yhdenvertaisuutta kouluissamme. Jokaiselle opetusryhmälle on uudistuksen myötä järjestettävä ryhmäkohtaisia tukimuotoja, joita ovat opettajan antama yleinen tukiopetus ja opetuskielen tukiopetus sekä erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä. Ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät korvaa entistä tehostettua tai erityistä tukea vaan opetuksen järjestäjällä on velvollisuus järjestää oppilaalle tarvittaessa myös oppilaskohtaisia tukitoimia, joista tehdään aina hallintopäätös. Kuulovammaisten oppilaiden tuen tarpeet tai monikielisyys eivät aina ole näkyviä ja niiden tunnistaminen vaatii usein moniammatillista varhaiskasvatuksen ja koulun seinien ulkopuolelle ulottuvaa yhteistyötä. Mieltä lämmittävää onkin ollut, että me valterilaiset olemme heti elokuun alusta päässeet jo monen opetuksenjärjestäjän kanssa pohtimaan tuen uudistuksen tuomia muutoksia. Tätä työtä jatkamme edelleen lukuvuoden edetessä, toivottavasti yhdessä! 

Katri Ranta 

ohjaava opettaja/Valteri

Valteri on Opetushallituksen alaisuudessa toimiva oppimisen tuen keskus, joka tarjoaa monialaista tukea lasten ja nuorten oppimiseen ympäri Suomen.